יום רביעי, 19 באוגוסט 2015

ג'נטריפיקציה - חדירת אוכלוסיה מבוססת לשכונות חלשות תוך שינוי אופי השכונה

ג'נטריפיקציה (Gentrification) - "תהליך עירוני-חברתי בלתי מתוכנן או מתוכנן של חדירת אוכלוסייה מהמעמד הבינוני והגבוה לשכונות חלשות במרכזי ערים תוך שינוי מתמשך של אופי השכונה. פעמים רבות מלווה בתהליך של התחדשות פני הרחובות, שיפוץ בתים ותחלופה של העסקים באזור. תהליך זה הוא חלק מהתחדשות עירונית.
לצד יתרונות התהליך, המתנגדים לו מצביעים על פגיעתו במרקם החיים של קהילה שהתגוררה במשך שנים במקום, קהילה המפורקת תרבותית וחברתית, אשר נדחקת מסיבות כלכליות אל מחוץ למקום מגוריה לאורך עשרות שנים" (מתוך ויקיפדיה)

ג'נטריפיקציה הוא שמו של תהליך כלכלי וחברתי שמשמעותו חדירה של אוכלוסייה חזקה לשכונות מוחלשות. תוצאות התהליך הוא התחדשות האזור, שיפור בתשתיות, עליית מחירי הנדל"ן וכתוצאה מכך האוכלוסייה המקומית שאינה יכולה יותר לשאת ביוקר המחיה באזור עוזבת את האזור לאזורים פחות יקרים.
זהו תהליך שקורה בערים מרכזיות רבות בעולם, בינן ניתן למצוא את לוס אנג'לס, ניו יורק, ונקובר ולונדון.
גם בישראל התהליך קורה במספר מקומות בארץ, כאשר המוקדים העיקריים הם הערים הגדולות, ירושלים, תל אביב וחיפה. אנו נעסוק בשכונות שעברו ג'נטריפיקציה בתל אביב.

ישנן 4 גורמים עיקריים הגורמים לג'נטריפיקציה:

הכוונת רשויות 

בשנות ה- 70 נבחר שלמה להט (הידוע בכינויו צ'יץ') לראשות עיריית תל אביב. החלום שלו היה לשקם את שכונות העוני ולפתח את העיר. הוא ביסס את שדרות רוטשילד כמרכז עסקי, השקיע בשכונות הרוסות כגון נווה שרת ושכונת התקווה, הקים פרויקטים גדולים בכיכר אתרים, כיכר דיזינגוף, מרכז עזריאלי ועוד. צ'יץ' הקים את טיילת החוף שכעת יושבים עליה הבניינים היקרים ביותר בארץ.
ממשיכו רון חולדאי תרם גם הוא להמשך פיתוח העיר, השקעה בתשתיות, פיתוח שבילי אופניים, הקמת מרכזי בילוי כגון מתחם התחנה, הנמל ומתחם שרונה שיחזקו את הסביבה בה הם נמצאים.
לב העיר
ב-2003 הכריז אונסק"ו על מרכז תל אביב "העיר הלבנה" אתר לשימור היסטורי עולמי. ב-2008 אימצה עיריית תל אביב את עקרון השימור והכריזה על 1000 מבנים לשימור, מה שתרם לערכם ולצביון העיר כעיר עתיקה ויוקרתית.
יחד, שני ראשי העיר הובילו לשיפור נרחב בתשתיות העיר ולמיתוג העיר כ"עיר ללא הפסקה", דברים אלו גרמו לעליית מחירים ולפיתוח מהיר והביאו את האוכלוסייה החזקה לעבור למרכז העיר תל אביב. 
השכונות שהושפעו: מרכז העיר, צפון יפו, אזור החוף ולב העיר (ובמרכזן שדרות רוטשילד) שכונה מתפתחת מושפעת לדוגמא: נווה שאנן. עד לאחרונה השכונה סבלה מהזנחה גדולה. העירייה שמה לה למטרה לשקם את השכונה, כך הכריזה על הקמת פרויקט "שוק העלייה", שם יוקם מתחם מגורים ומרכז קהילתי עם שירותים נרחבים לאזרחים. כיום משווקים פרויקטים חדשים רבים למגורים בשכונה כאשר המחירים ממשיכים לעלות בשאיפה להגיע לממוצע העירוני.

כרם התימנים
הגירת אוכלוסיות
בשל עליית המחירים באזורים שערכם עלה משמעותית, אנשים מהמעמד הבינוני נדחקים ועוברים לשכונות קרובות עם מחירים נמוכים יותר. בשל המעבר שלהם ישנה תנופת פיתוח ניכרת באזורים הסמוכים, כך גם הם מתחילים לעלות. בדרך כלל נראה מודל מתפשט החוצה של ג'נטריפיקציה מהמרכז.
השכונות שהושפעו: גן החשמל, המושבה אמריקאית-גרמנית, יד אליהו, כרם התימנים.
שכונה מתפתחת מושפעת לדוגמא: צפון יפו
בשנים האחרונות האוכלוסייה החלה לנוע דרומה, כך נוצרה השפעה על מחירי הנדל"ן. לפני כמה שנים המחירים היו נמוכים אף מהממוצע הארצי, היום הם הגיעו לממוצע העירוני בת"א!

נווה צדק
חדירת אמנים
אחת הגורמים המעניינים לג'נטריפיקציה הוא מעבר של אמנים ואנשי בוהמה לשכונות מוחלשות, כך השכונה הופכת להיות טרנדית ואופנתית ואנשים נוספים עוברים בעקבותיהם לגור בשכונה. דבר זה גורם להתחזקות השכונה ולג'נטריפיקציה מואצת באזור. השכונות שהושפעו: פלורנטין ונווה צדק. עד לפני כ-30 שנה נווה צדק הייתה מיועדת להריסה כמו שכנתה מנשייה אשר נהרסה עד היסוד. בגלל מעבר אמנים לשכונה היא ניצלה ואף הפכה לאחת משכונות היוקרה בעיר. שכונה מתפתחת מושפעת לדוגמא: מונטיפיורי. עד לפני כמה שנים השכונה הייתה מלאה בשימושי תעשייה ומוסכים, כעת יותר ויותר מבני מגורים חדשים נבנים שם והמחירים ממשיכים לעלות. עם הקמת הרכבת הקלה השכונה צפויה להגיע לממוצע העירוני מאחר ותרוויח נגישות למקומות רבים.

הגירת יהודים מחו"ל
הגורם הזה איננו גורם בינלאומי, אלא גורם שקיים בישראל בלבד, ובתל אביב באופן פרטי. עולים המגיעים מחו"ל יוצרים ביקוש נוסף שדוחף את מחירי הדיור מעלה.השכונות שהושפעו: אזור חוף הים, נווה צדק וכרם התימנים.
תמונת מצב של השכונות בתל אביב:
שכונות שסיימו את תהליך ההתחדשות
שכונות בתהליך ההתחדשות
שכונות בתחילת התהליך
אזור החוף
נווה צדק
לב העיר – שדרות רוטשילד
מרכז העיר
הצפון הישן
פלורנטין
כרם התימנים
גן החשמל
מונטיפיורי
צפון יפו
המושבה האמריקאית-גרמנית
ביצרון
נווה שאנן
צפון פלורנטין
דרום יפו
טווח המחירים למ"ר:
40,000 ₪ - 100,000 ₪
טווח המחירים למ"ר:
55,000 ₪ - 50,000 ₪
טווח המחירים למ"ר:
15,000 ₪ - 25,000 ₪

וככה זה נראה על המפה: 

לסיכום, 
זהו תהליך מעניין שקורה במקומות רבים בעיר. משקיע נבון ישכיל לזהות את המקומות שמתחילים את התהליך ולמקסם את ההשקעה שלו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה