יום שלישי, 17 בנובמבר 2015

איך לבחור יועץ משכנתא ומה חשוב לבדוק?

ידוע שיועץ משכנתא טוב יכול לחסוך לכם עשרות אם לא מאות אלפי שקלים במהלך חיי המשכנתא. אתם בטוחים שכל שיטוט קטן בגוגל יקפיץ לכם יועץ איכותי ומקצועי. אך בשוק רווי ביועצים, זה כלל לא פשוט למצוא יועץ מקצועי ואמין שיעניק לכם תוצאה שכזאת. ולכן, קיימים מספר פרמטרים חשובים לבחירת יועץ משכנתא:
  1. ניסיון, ניסיון, ניסיון - ניסיון מן הסתם הינו מצרך חשוב בכל תחום, על אחת כמה וכמה בתחום המשכנתאות. יועץ שלא עבד בתחום המשכנתאות לפחות 3 שנים יהיה לו קשה מאוד לדעת מה קורה, מה טוב ומה לא טוב והיכן ניתן להשיג את הדברים הטובים ביותר ללקוח שלו. זו לא סתם אמרה "אין חכם כבעל ניסיון" ויועץ ללא ניסיון הוא יועץ שלא הייתם רוצים לעבוד מולו. לכן, לכו רק על בעלי הניסיון שמביניהם, לא כאלו שכרגע סיימו ללמוד או התחילו כעת לעבוד בתחום. 
  2. Show me the money – יועץ משכנתאות שאינו חוסך לכם כסף, לא עשה את תפקידו הן בזמן והן בכסף. לכן, תבדקו ותבקשו לראות על פי אילו נתונים הוא חישב לכם את החיסכון. לדוגמא מה אחוז האינפלציה השנתי – שהמדד בסביבות ה 3% ולא הופרז בחישוב למטרת מכירה כ- 7% או אפילו מעל זה. 
  3. עובד עם כולם - ודאו שהיועץ אכן עובד אם כל הבנקים והגורמים החוץ בנקאיים (חברות הביטוח) ולא עם בנק אחד בלבד. הרבה מהיועצים הבודדים או החברות הקטנות מוגבלים היום ביכולות העבודה העומדות בפניהם ועבור לקוחותיהם. חשוב להיות נגיש לכל האפשרויות וביכולת חברת הייעוץ לעבוד עם כל הבנקים! יש לזכור כי אין אחידות בין כל הבנקים, לא לכולם יש את אותם המסלולים (כגון משתנה 5 קבוע לא צמוד) ולכן, צורת הבדיקה שלכם היא לבקש מספר אישור חברה לבנקים השונים או לראות שחתמתם על לפחות 5 ייפוי כוח/ כתבי הסמכה לבנקים שונים. 
  4. תמהיל משכנתא – תמהיל המשכנתא הינו נגזרת של תוכנית המימון המיוצרת עבורכם בשלב הראשון של תהליך הייעוץ. זהו הערך המוסף הגדול ביותר של יועץ המשכנתא. רק יועץ שיבוא וינתח עמכם את צרכי משק הבית שלכם, שישאל אתכם שאלות כגון, כמה ילדים אתם מתכננים? מהו הסכום שאתם יכולים לעמוד בו כיום? יועץ שיסביר לכם מה יתרונות והחסרונות בכל מסלול, יועץ שאף ידע להגיד לאיזה סכום יעלה התשלום החודשי במידה ויהיה שינוי באחוז בגובה הריבית או שהאינפלציה תזנק (ב- 4% לדוגמא) 
  5. פריסה ארצית - עדיף חברת ייעוץ שעובדת בכל הארץ ולא רק באזור אחד בכדי שלא יכנס לשיקול העדפה אישית של היועץ לעבודה מול סניף מסוים במיקום גיאוגראפי מסוים, וכדי שהיועץ לא יגיע מאילת לקריית שמונה או לתל אביב כדי ללוות אתכם בחתימות על חוזה המשכנתא. 
  6. כימיה – בחיים למדתי שזה לא כל כך משנה מול איזה חברה בחרת לעבוד, אלא שמשנה יותר מי הוא האדם באותה החברה שאתה עובד מולו. אם אתם נפגשים עם יועץ שלא ממש מתפתחת איתו שיחה ערה, אתם מרגישים שהוא "מרוחק" מכם במחשבה על החיים ועל העתיד, עדיף שתבקשו לשמוע דעה שנייה ולהיפגש עם יועץ משכנתאות נוסף (הרי אתם עומדים לפתוח בפניו את כל חייכם ותוכניותיכם לעתיד וככל שתהיה לכם יותר כימיה איתו כך יהיה לכם קל יותר לכלכל את מעשיכם בתבונה) כימיה היא דבר מאוד חשוב בתהליך המשכנתא ולכן בחרו רק יועץ שנוח לכם איתו. 
  7. שירות זמין - תוודאו שמדובר בחברה המעסיקה מספר יועצים ולא אדם פרטי העובד מהבית. טיפול בתיק משכנתא מצריך התעסקות בחומר פיננסי רגיש ומסובך שעדיף שיטופל בתהליכי עבודה מסודרים דרך חברה ולא בביתו הפרטי של "יועץ" שמלווה אתכם. תמנעו מהתקשרות עם - One man Show כדי שהטיפול בכם לא יתעכב כיוון שבתו חולה או הוא עצמו. לידיעתכם, ריביות שניתנות נשמרות רק ל- 12 ימי רגילים מהרגע שמוציאים אישור עקרוני. לכן, כל עיקוב בתהליך יכול לגרום לכך שהגורם המלווה לא יהיה מחויב לתנאים שנתן לכם. 
  8. חברה בלשכת NAMB - לשכת היועצים והברוקרים למשכנתאות בישראל - www.namb.org.il הינה עמותה רשומה, ללא למטרות רווח המובילה הסדרים ממלכתיים להסדרת המקצוע בישראל ומהווה מסננת נוספת עבור כלל הציבור. חבר בלשכה חייב לעסוק בייעוץ משכנתאות כחברה, להיות לפחות בעל ניסיון של 3 שנים, לספק תעודת יושר, ולעבוד בכפוף לתנאי האתיקה וכללי הלשכה. ניתן ומומלץ לבדוק חברות לייעוץ משכנתא דרך לשכת NAMB בטלפון- 09-9509110
ארז סגמן, מנכ"ל חברת פיננסיה - ייעוץ משכנתאות

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה